دبیر علمی چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی در نشست خبری

دبیر علمی چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی، از دستیابی به بهترین درمان ها برای بیماران با استفاده از روش های نوین الکتروتراپی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سیامک بشردوست تجلی در نشست خبری چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی که از ۲۴ تا ۲۵ دی ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: این کنگره با هدف استفاده از درمان های نوین الکتروتراپی در دستیابی به بهترین درمانها برای مشکلات مختلف بیماران برگزار می شود.

وی محورهای مورد بحث این سمینار را شامل الکتروتراپی مبنتی بر شواهد، الکتروتراپی بالینی - مطالعات سیستماتیک و کاربرد آن در الکتروتراپی، الکترو اکوپانچر وو کابردهای بالینی، لیزرهای پرتوان و کم توان، مگنت تراپی و کابردهای بالینی، دکترای حرفه ای فیزیوتراپی - موانع و راهکارهای اجرایی آن برشمرد.

بشر دوست عنوان کرد: الکتروتراپی یکی از ارکان های مهم رشته فیزیوتراپی است که امروزه همراه با رشد وسیع تکنولوژی رشد بسیار گسترده ای داشته و درمان های الکتروتراپی که امروزه در کلینیک های فیزیوتراپی ارائه می شود دیگر درمان سنتی قبلی نیست بلکه شامل تجهیزات پیشرفته ای از انواع لیزرهای کم توان و پرتوان، شاک ویو، مگنت و... مورد کاربرد در درمان های فیزیوتراپی است.

وی گفت: در چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی آخرین دستاوردها و شواهد علمی در خصوص تاثیر این دستگاه ها و درمان بیماری های مختلف بین محققین ایرانی به بحث گذاشته می شود تا در نهایت بتوانیم به موثرترین درمان که مردم کشورمان شایسته آن هستند برسیم.

 منبع:خبرگزاری مهر

 

طبقه بندی مطالب وبلاگ فیزیوتراپی

اخبار کنگره ها و سمینارهای فیزیوتراپی 

مهمترین اخبار دکترای حرفه ای فیزیوتراپی

مقالات استخوان شناسی

مقالات آناتومی اندام فوقانی 

مقالات آناتومی اندام تحتانی

مقالات آناتومی ستون فقرات 

مقالات حرکت شناسی (کینزیولوژی)

مقالات سیستم عضلانی-اسکلتی، بیماری ها و اختلالات مربوطه

مقالات شکستگی استخوانها و جراحی های ارتوپدی

مقاله های دستگاه عصبی مرکزی و محیطی (CNS & PNS)

مقالات سیستم عصبی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مقالات سیستم تنفسی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مقاله های سیستم حسی، درد و موضوعات آن

مقالات سیستم عروقی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مطالب و موضوعات متفرقه (مقالاتی درباره فشار خون، دیابت، بیوفیزیک، رادیولوژی،فیزیولوژی و تست خون، برخی از بیماری ها و...)

مقالات رادیولوژی

 

                              برگشت به صفحه اصلی وبلاگ فیزیوتراپی

بیماریهای سالمندی سلامت جامعه را تهدید می کند

 

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، مطالبه اصلی جامعه فیزیوتراپی کشور را اجرایی شدن فراگیر دکترای حرفه ای فیزیوتراپی بر اساس برنامه آموزشی بین المللی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدعلی محسنی بندپی در نشست خبری چهارمین سمینار تازه های الکتروتراپی که از ۲۴ تا ۲۵ دی ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: مطالبه اصلی جامعه هفت هزار نفری فیزیوتراپی کشور، اجرایی شدن فراگیر دکترای حرفه ای فیزیوتراپی یا DPT است که براساس کوریکولوم آموزشی بین المللی فیزیوتراپی الان چندین سال است که سطح علمی فیزیوتراپی از کارشناسی به دکترای حرفه ای ارتقا پیدا کرده جهت افزایش دانش تئوری و ارتقاء مهارت های علمی فیزیوتراپیستهای کشور جهت ارتقا خدمات درمانی بهتربرای افراد جامعه است.

وی اظهار داشت: امروزه شیب بیماری ها از بیماری های واگیر به سمت بیماری های اسکلتی عضلانی است جامعه دارد سالمندتر می شود بیماری های همراه سالمندی یکی از معضلاتی است که سلامت جامعه را تهدید می کند تصادفات که در جامعه وجود دارد و حتی زندگی مدرن و سبک زندگی نشسته و فعالیت کم افراد در جوامع مختلف باعث شده برویم به سمت احیا کردن نقش فیزیوتراپیست ها هم در پیشگیری و هم در درمان این بیماری ها که جوامع مختلف را تهدید می کند.

محسنی بندپی ادامه داد: به همین خاطر برنامه فیزیوتراپی را گسترده تر کردند و آن چیزی که در این برنامه مطرح است فقط افزایش دانش تئوری و ارتقا مهارت های عملی همکاران فیزیوتراپی ما در سراسر کشور است.

وی گفت: هیچ یک از فیزیوتراپیست های کشور ادعا ندارند که با پذیرش در دکترای حرفه ای پزشک می شوند و قرار نیست هیچ یک در تشخیص بیماری ها دخالت کنند ما ممکن است ارزیابی و تشخیص بیماری های عضلانی را انجام دهیم اما قطعا تشخیص نهایی را پزشکان ما انجام می دهند.

محسنی بندپی گفت: از سال ۱۳۸۶ این موضوع در زمان وزارت دکتر لنکرانی مطرح شد و بالاخره با توجیهات مختلف در سال ۹۰ موافقت شد و ۱۱ دانشجو در دانشگاه تهران پذیرش شدند و سپس متوقف گردید. متاسفانه این امر باعث شد که جوانان نخبه این سرزمین برای اخد پذیرش به سایر کشورها رجوع کنند.

وی عنوان کرد : در حال حاضر یکی از کشورهایی که تمایل زیادی برای جذب ایرانیان دارد پاکستان است که امسال برای سومین بار پیاپی مسئولین دانشگاه اسیرا پاکستان در ایران آزمون دوره دکترای حرفه ای برای جذب دانشجو برگزار می کنند که باعث می شود نه تنها باعث خروج ارز از مملکت می شود بلکه باعث خروج نخبه ترین و باهوش ترین فرزندان این مرز و بوم خواهد شد.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: در حال حاضر از طریق شورای عالی برنامه ریزی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیگیر امور هستیم اگرچه در شهریور ۹۴ مقام عالی وزارت قول مساعد بر حل این موضوع دادند و فرمودند اگر قرار هست پیشرفت های همه رشته ها در سراسر کشور بر مبنای روز باشد چرا رشته فیزیوتراپی نباشد.

وی افزود: خواسته اصلی انجمن فیزیوتراپی، هیئت برد و جامعه فیزیوتراپی از وزارت بهداشت این است که هر چه سریعتر پذیرش دانشجویان دکترای حرفه ای را در دستور کار خود قرار دهند.

 منبع:خبرگزاری مهر

 

                                                    فیزیوتراپی و کاربردهای آن

                                              اهمیت فیزیوتراپی در نظام سلامت 

                                             چرا بهداشت جایگزین سلامت (Health) شد؟

دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، ارتقاء مهارت های فیزیوتراپیست ها

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: خواسته اصلی انجمن فیزیوتراپی، هیات برد و جامعه فیزیوتراپی از وزارت بهداشت این است که هر چه سریع‌تر پذیرش دانشجویان دکترای حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ دکتر محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در نشست خبری چهارمین سمینار تازه‌‌های الکتروتراپی گفت: مطالبه اصلی جامعه هفت هزار نفره فیزیوتراپی اجرایی شدن فراگیر دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یا DPT است که بر اساس کوریکولوم آموزشی بین‌المللی فیزیوتراپی الآن چندین سال است که سطح علمی فیزیوتراپی از کارشناسی به دکترای حرفه‌ای ارتقا پیداکرده و در راستای افزایش دانش تئوری و ارتقاء مهارت‌های علمی فیزیوتراپیست‌های کشور جهت ارتقا خدمات درمانی بهتر برای افراد جامعه است.

وی اظهار داشت: امروزه شیب بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های اسکلتی عضلانی است جامعه سالمندتر می‌شود، بیماری‌های همراه سالمندی یکی از معضلاتی است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، تصادفات که در جامعه وجود دارد و حتی زندگی مدرن و سبک زندگی نشسته و فعالیت کم افراد در جوامع مختلف باعث شده که به سمت احیا کردن نقش فیزیوتراپیست ها حرکت کنیم.

محسنی ادامه داد: به همین خاطر کوریکولوم فیزیوتراپی را گسترده‌تر کردند و آن چیزی که در این کوریکولوم مطرح است فقط افزایش دانش تئوری و ارتقا مهارت‌های عملی همکاران فیزیوتراپی ما در سراسر کشور است.

وی گفت: هیچ‌ یک از فیزیوتراپیست‌های سراسر کشور ادعا ندارند‌ که با پذیرش در دکترای حرفه‌ای پزشک می‌شوند و قرار نیست هیچ‌یک در تشخیص بیماری‌ها دخالت کنند؛ ما ممکن است ارزیابی و تشخیص بیماری‌های عضلانی را انجام دهیم اما قطعاً تشخیص نهایی را پزشکان ما انجام می‌دهند.

وی گفت: از سال 1386 این موضوع در زمان دکتر لنکرانی مطرح شد و بالاخره با توجیهات مختلف در سال 90 موافقت شد و 11 دانشجو در دانشگاه تهران پذیرش شدند و سپس متوقف گردید. متأسفانه این امر باعث شد که جوانان نخبه این سرزمین برای اخذ پذیرش به سایر کشورها رجوع کنند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: در حال حاضر یکی از کشورهایی که تمایل زیادی برای جذب ایرانیان دارد پاکستان است که امسال برای سومین بار پیاپی مسئولان دانشگاه اسیرا پاکستان در ایران آزمون دوره‌ی دکترای حرفه‌ای برای جذب دانشجو برگزار می‌کنند که باعث می‌شود نه‌تنها باعث خروج ارز از این مملکت می‌شوند بلکه باعث خروج نخبه‌ترین و باهوش‌ترین فرزندان این مرز و بوم خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر از طریق شورای عالی برنامه‌ریزی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیگیر امور هستیم گرچه در شهریور 94 مقام عالی وزارت قول مساعد بر حل این موضوع دادند و فرمودند اگر قرار هست پیشرفت‌های همه رشته‌ها در سراسر کشور بر مبنای روز باشد چرا رشته فیزیوتراپی نباشد.

وی گفت: خواسته اصلی انجمن فیزیوتراپی، هیات برد و جامعه فیزیوتراپی از وزارت بهداشت این است که هر چه سریع‌تر پذیرش دانشجویان دکترای حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.

 منبع:انجمن فیزیوتراپی ایران

موضوعات فیزیوتراپی شامل:

فاشیا در سیستم عصبی محیطی (Fascia in peripheral nerves)

 

فاشیا در سیستم عصبی محیطی (PNS)

 

فاشیا (Fascia) یک بافت نرم (Soft tissue) از نوع بافت همبند (Connective tissue) است که در قسمت‌های مختلفی از بدن انسان (همانند عضلات و اعصاب محیطی) نفوذ می‌کند و همچنین در پوشش، ارتباط و یا محافظت از بافت‌های مختلف بدن نقش دارد.

 

در یک بررسی ساده و معمولی از نظر موقعیت آناتومیکی می توان فاشیا را به سه نوع تقسیم کرد که عبارت اند از:

  • فاشیای سطحی
  • فاشیای عمقی
  • فاشیای احشایی

 

 

 

 

فاشیای عمقی، بخش‌هایی چون استخوان، غضروف و عروق خونی را می‌پوشاند و در عضلات اسکلتی (به صورت اپی میزیوم، پری میزیوم و اندومیزیوم) و اعصاب محیطی (به شکل اپی نوریوم، پری نوریوم و اندونوریوم) تخصصی می‌گردند.

 

بافت همبند (Connective tissue) که از آن به عنوان بافت پیوندی هم یاد می شود، در ساختار سیستم عصبی مشارکت می کند. مهمترین وظیفه بافت همبند در سیستم عصبی محیطی، محافظت از دسته ها (Fascicles) و فیبرهای عصبی (Nerve fibers) است.

 

هر عصب محیطی (Peripheral nerve) از دو نوع بافت تشکیل می گردد که عبارت اند از:

  • فیبرهای عصبی (Nerve fibers)
  • بافت همبند (Connective tissue)

 

بافت همبند بیشتر نقش حفاظتی داشته و همچنین بافت عروقی را جهت تغذیه فیبرهای عصبی در خود جای می دهند. میزان بافت همبند (پیوندی) در طول مسیر اعصاب محیطی متفاوت است. مقدار این بافت ها در جاهایی که عصب محیطی از روی سطح یک مفصل عبور می کند، افزایش می یابد. افزایش بافت همبند در نواحی مفصلی (به خصوص مفاصل متحرک)، باعث حفظ و نگهداری دسته عصبی و در نتیجه فیبرهای عصبی می گردد و از آسیب آنها جلوگیری می کند.

 

غلاف های یک عصب محیطی( فاشیا در عصب محیطی):

 
بافت همبند در اعصاب محیطی از سه لایه تشکیل می شود که شامل موارد زیر است:

  • اپی نوریوم (Epineurium) 
  • پری نوریوم (Perineurium) 
  • اندونوریوم (Endoneurium)

 

 

اپی نوریوم (Epineurium)

اپی نوریوم بافت همبندی است که عصب محیطی را احاطه می کند و بیرونی ترین لایه آن محسوب می شود.

اپی نوریوم در داخل یک عصب محیطی، فاسیکول ها را از یکدیگر جدا می کند ولی در خارج از لایه پری نوریوم قرار دارد. وجود این بافت در تنه عصب محیطی باعث می شود که عصب مربوطه از تحرک بیشتری برخودار گردد و از چسبندگی آن به بافت های اطراف جلوگیری شود.

در شرایط بیماری و اختلال اعصاب محیطی، اپی نوریوم ضخیم تر می شود و به صورت واکنشی در مقابل ضایعه و آسیب، شروع به ساختن بافت کلاژن می کند.

 

پری نوریوم (Perineurium)

هر فاسیکول توسط پری نوریوم احاطه می گردد که خود شامل گروهی از فیبرهای عصبی است.

پری نوریوم نقش بسیار مهمی در حفاظت و پشتیبانی از فیبرهای عصبی دارد. پری نوریوم در التهابات موضعی بافتی، سدی حفاظتی را برای اعصاب محیطی به وجود می آورد.

این بخش از بافت همبند، یک عامل مهم جهت جلوگیری از عبور مولکول های بزرگ از لایه اپی نوریوم به داخل فاسیکول است. زمانی که پری نوریوم دچار ضایعه و شکافی گردد، فیبرهای عصبی داخل فاسیکول از ناحیه آسیب به بیرون رانده شده و درنتیجه عملکرد آنها دچار اختلال می گردد.

 

اندونوریوم (Endoneurium)

هر فیبر عصبی توسط لایه ای به نام اندونوریوم احاطه می گردد. این قسمت یک لایه نازکی از بافت همبندی است. تنها عروقی را که داخل اندونوریوم می توان یافت، مویرگ ها هستند و در داخل فاسیکول ها از لنف برها اثری دیده نمی شود. اندونوریوم، لوله ای است که اجزای یک فیبر عصبی مانند آکسون، غلاف میلین و سلول های شوان را در خود جای می دهد و بدین ترتیب، فیبرهای عصبی داخل یک فاسیکول را از یکدیگر جدا می کند.

 

 

 

معرفی کتاب من

لیست وبلاگ های رسمی من

ویدیوها در آپارات

فاشیا در عضلات اسکلتی (Fascia in skeletal muscle)

 

فاشیا در عضلات اسکلتی

 

فاشیا (Fascia) یک بافت نرم (Soft tissue) از نوع بافت همبند (Connective tissue) است که در قسمت‌های مختلفی از بدن انسان (همانند عضلات و اعصاب محیطی) نفوذ می‌کند و همچنین در پوشش، ارتباط و یا محافظت از بافت‌های مختلف بدن نقش دارد.

 

در یک بررسی ساده و معمولی از نظر موقعیت آناتومیکی می توان فاشیا را به سه نوع تقسیم کرد که عبارت اند از:

  • فاشیای سطحی
  • فاشیای عمقی
  • فاشیای احشایی

 

فاشیای عمقی، بخش‌هایی چون استخوان، غضروف و عروق خونی را می‌پوشاند و در عضلات اسکلتی (به صورت اپی میزیوم، پری میزیوم و اندومیزیوم) و اعصاب محیطی (به شکل اپی نوریوم، پری نوریوم و اندونوریوم) تخصصی می‌گردند.

 

غلاف‌های یک عضله اسکلتی (فاشیا در عضله اسکلتی):

سه لایه از بافت همبند در هر عضله اسکلتی وجود دارد که عبارت اند از:

■اپی میزیوم (غلاف خارجی)

■پری میزیوم  (غلاف مرکزی)

■اندومیزیوم  (غلاف داخلی)

 

 

 

اپی میزیوم  (Epimysium):

اپی میزیوم، یک لایه متراکم از فیبرهای کلاژن است که کل عضله اسکلتی را احاطه می‌کند.

 

پری میزیوم (Perimysium):

این لایه، دسته‌های عضلانی (فاسیکل عضلانی) را در بر می‌گیرد که هر دسته خود حاوی مجموعه‌ای از فیبرهای عضلانی (Muscle fibers) است. هر فیبر عضلانی، یک سلول عضلانی است.

 

اندومیزیوم (Endomysium):

اندومیزیوم، بافت همبند ظریفی است که فیبرهای عضلانی اسکلتی منفرد از یک فاسیکل را احاطه می‌کند.

 

تصویری از سازمان بندی عضله اسکلتی:

 

 

تصویری از تغذیه عروقی-عصبی در یک عضله اسکلتی

 

 

 

تاندون ها

غلاف های فاشیایی عضلات اسکلتی به یکدیگر می پیوندند و تاندون ها را ایجاد می کنند. تاندون یک بافت همبند متراکم محسوب می‌شود که فیبرهای کلاژن آنها شامل دسته‌های اولیه و ثانویه (Primary and Secondary fascicles) است.

 

 

لایه‌های بافت همبند در تاندون از خارج به داخل شامل موارد زیر است:

■پاراتنون (Paratenon)

■اپی تنون (Epitenon)

■اندوتنون (Endotenon)

 

 

 

غلاف‌ها در حفاظت و پوشش کل عضله، دسته‌ها (فاسیکل ها) و فیبرهای عضلانی نقش دارند. تاندون باعث اتصال عضله به استخوان می‌گردد. آپونوروز، از نظر ساختاری مشابه تاندون‌ها بوده که باعث اتصال عضلات به یکدیگر و یا ارتباط آنها به استخوان‌ها می‌شوند.

 

عضلات اسکلتی دارای تعداد زیادی گیرنده های درد یا پایانه های عصبی آزاد (Free nerve endings) هستند که در بافت همبند داخل عضلانی و دیواره های عروق خونی انتشار می یابند. این پایانه ها مسئول احساس درد در عضلات بدن می باشند.

پایانه های عصبی آزاد در تمامی بافت همبند (Connective tissue) از جمله تاندون ها، لیگامان ها، دیواره عروق خونی، مننژ، بافت همبند عضلات، پریوست، کپسول مفصلی و ... یافت می شوند.

 

 معرفی کتاب من

لیست وبلاگ های رسمی من

ویدیوها در آپارات

نوروساینس و موضوعات آن

 

نوروساینس (علوم اعصاب) چیست؟

نوروساینس دانش مطالعه و بررسی علمی سیستم عصبی است.
اگر چه انجمن نوروساینس در سال 1969 تاسیس گردید، اما بررسی مغز از زمان های بسیار قدیم شروع شده بود. این برسی ها شامل مطالعه ساختار، کارکرد، رشد تکاملی، ژنتیک، بیوشیمی، فارماکولوژی، انفورماتیک و بیماریهای مغز و سیستم عصبی است.
نوروساینس به طور سنتی به عنوان شاخه ای از علوم زیستی در نظر گرفته می شد، اما اخیرا توجه فزاینده و همگرایانه ای از سوی رشته های مختلف مانند پزشکی (نورولوژی، روانپزشکی، جراحی اعصاب و...)، روانشناسی شناختی، عصب  -روانشناسی (نوروسایکولوژی)، علوم رایانه، فیزیک، آمار و حتی فلسفه به سمت نوروساینس جلب شده است. افق های نوروساینس در حال حاضر بسیار وسیع شده و شامل انواع مطالعات سیستماتیک، تجربی و نظریه پردازی پیرامون سیستم اعصاب مرکزی و محیطی ارگانیسم های زیستی می شود. روش شناسی این علم از روش های بیوشیمیایی و ژنتیک در سطح مولکولی تا مطالعات تصویر برداری از مغز گسترده برای ارزیابی رفتار گسترده است.
 
 
 
 
مطالعه علمی سیستم عصبی در نیمه دوم قرن بیستم پیشرفت چشمگیری داشت که این پیشرفت به دلیل تغییرات انقلابی بود که در بیولوژی مولکولی، الکتروفیزیولوژی و علوم رایانه بوجود آمد. اگر چه در حال حاضر امکان مطالعه فرایندهای پیچیده داخل هر تک سلول عصبی فراهم شده است اما چگونگی ایجاد رفتارهای هوشمند، شناخت، هیجان و پاسخ فیزیولوژیک توسط شبکه های نورونی ناشناخته مانده است.
 هدف نوروساینس توجیه رفتارهای انسان به عنوان فعالیت های مغزی است. مغز چگونه میلیون ها سلول عصبی را رهبری می کند تا رفتارها ایجاد شوند؟ تعامل این سلول ها با محیط خارجی چگونه است؟
آخرین مرز دانش زیستی که باید شکافته شود شناسایی مبنای بیولوژیک خودآگاهی و فرایندهای ذهنی است که با کمک آنها ما ادراک می کنیم، عمل می کنیم، یاد می گیریم و به خاطر می آوریم (اریک کندل، مبانی نوروساینس، ویراست چهارم).
 
شبکه سلول های عصبی در واقع مانند مدارهای کارکردی هستند که یک رفتار یا وظیفه خاص را به عهده دارند. مطالعات نوروساینس در سطوح مختلف مولکولی، سلولی، سیستمی و شناختی انجام می شود.
 
در سطح مولکولی سوالات اساسی در مورد سازوکارهای پاسخ گویی نورون ها به سیگنال های عصبی و نیز ارتباطات پیچیده آکسونها مطرح است. دراین سطح، همچنین روشهای بیولوژی مولکولی و ژنتیک برای پی بردن به چگونگی تکامل و مرگ سلول ها و چگونگی اثر تغییرات ژنتیکی روی کارکرد نورونها مورد استفاده قرار می گیرند. مورفولوژی، هویت مولکولی و خصوصیات فیزیولوژیک نورونها و چگونگی ارتباط انواع مختلف آنها با رفتارهای متفاوت نیز در این سطح مورد توجه قرار می گیرد.
در سطح سلولی، مسئله اصلی این است که چگونه نورون سیگنالهای عصبی را از نظر الکتروفیزیولوژیک یا الکتروشیمیایی پردازش می کند. در این سطح چگونگی پردازش سیگنالها در سطح دندریت ها، آکسونها و تنه سلولهای عصبی ارزیابی می شود.
در سطح سیستمی سوال اساسی چگونگی شگل گیری مدارهای نورونی از جهت آناتومیک و فیزیولوژیک است. در این سطح کارکردهایی مانند رفلکس ها، هماهنگی حسی و حرکتی، ریتمهای سیرکادایان، پاسخ های هیجانی، یادگیری و حافظه مطالعه می شوند. به عبارت دیگر بررسی می شود که چگونه مدارهای نورونی کار میکنند و سازوکارهای ایجاد رفتار چیست. به عنوان مثال موضوعاتی در مورد عملکردهای حسی یا حرکتی مانند بینایی ارزیابی می شود. چگونه پرندگان آواز خواندن را فرا می گیرند؟ خفاش چگونه امواج مافوق صوت را پیگیری می کند؟ در این بین حوزه نورواتولوژی به طور اختصاصی به بررسی نقش اجزا و سوبسترای نورونی در ایجاد رفتار می پردازد.
در سطح شناختی چگونگی تولید کارکردهای شناختی و فیزیولوژیک توسط شبکه های نورونی مورد بررسی قرار میگیرد. ظهور فن آوری های جدید مانند تصویربرداری کارکردی، الکتروفیزیولوژی و ژنتیک انسانی و استفاده همزمان آنها با روش های پیچیده روانشناسی شناختی به دانشمندان این علم کمک کرده که نقشه نورونی کارکردهای مختلف را در مغز شناسایی کنند.
در سالهای اخیر نوروساینس ارتباط نزدیکی با علوم اجتماعی پیدا کرده است که حاصل آن ایجاد علوم بین رشته ای مانند نورواکونومیک، تئوری تصمیم گیری و نوروساینس اجتماعی بوده است که در جستجوی پاسخ به سوالات پیچیده ای پیرامون تعامل مغز با محیط هستند.
نوروساینس بطور کلی شامل تمام حوزه هایی است که به مطالعه سیستم عصبی می پردازند. روانشناسی که در واقع علم بررسی فرایندهای ذهن است، گاهی به عنوان زیرمجموعه ای از نوروساینس در نظر گرفته می شود اما عده ای از صاحب نظران با این تقسیم بندی مخالف هستند و معتقدند در روانشناسی برای توجیه رفتار انسان مدل های مختلفی ارائه می شود که مستقل از فرایندهای نورونی هستند مانند مکاتب رفتار گرایی و شناخت گرایی سنتی که ارتباط مستقیمی با فرایندهای مذکور ندارند.
اریک کندل، نوروسینتیست و برنده جایزه نوبل معتقد است که روانشناسی شناختی یکی از ارکان شناخت مغز در نوروساینس است.
واژه نوروبیولوژی گاهی به جای نوروساینس بکار رفته است، با اینحال این واژه جامعیت لازم را ندارد و تنها بیولوژی سیستم عصبی را شامل می شود، اما نوروساینس با عملکرد ذهن نیز سروکار دارد و این فراتر از بیولوژی صرف است.
نورولوژی و روانپزشکی رشته های تخصصی پزشکی هستند که با بیماری های مغزی سروکار دارند. این رشته ها بالینی هستند و به تشخیص و درمان بیماریها می پردازند. نورولوژی بیماری های سیستم اعصاب مرکزی و محیطی را مانند سکته مغزی، ام اس، نوروپاتی و... پوشش می دهد.
روانپزشکی به درمان بیماریهای رفتاری، شناختی و عاطفی می پردازد. مرز بین این دو رشته کمرنگ است و بسیاری از پزشکان هر دو تخصص را با هم دارند. نوروساینس در واقع علوم پایه رشته های روانپزشکی و نورولوژی محسوب می شود و این دو رشته را خیلی تحت تاثیر قرار می دهد.
 نوروساینس تلفیقی بین رشته ها و سطوح مختلف مطالعه و ارزیابی مغز هماهنگی و ارتباط ایجاد می کند.
منبع:http://novinu.sums.ac.ir/

نامه انجمن فیزیوتراپی ایران به دکتر آقاجانی

نامه انجمن فیزیوتراپی ایران به معاونت درمان وزارت بهداشت  

بسمه تعالی
معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
همکار گرامی و ارجمند جناب آقای دکتر آقاجانی
 
با درود و احترام
 
انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان یگانه تشکل مردم نهاد این جامعه بزرگ از جهت وظیفه ذاتی خود مبنی بر صیانت از حدود و اختیارات رشته فیزیوتراپی چندی است که به دلیل تداخلات و دست اندازی های غیر علمی و غیر کارشناسی رشته های دیگر مورد انتقاد جدی اعضای خود می باشد. بنابر این از معاونت درمان وزارتخانه به عنوان تنها مرجع قانونی و نظارتی بر روند درمانی در کشور تقاضا دارد نسبت به تداخلات زیر نظر کارشناسی خود را اعلام دارد:
 
١-استفاده برخی از پزشکان عمومی از دستگاه های الکتروتراپی مانند TENS ، APS ، ES و انجام پروتکل های درمانی فیزیوتراپی روی بیماران خود
٢-دخالت کامل بعضی از متخصصین کایروپرکتیک به حیطه های فیزیوتراپی و لزوم بازنگری حدود اختیارات این گروه در فیزیوتراپی با ذکر جزئیات جدید
٣-استفاده وسیع باشگاه های ورزشی از تجهیزات فیزیوتراپی مانند فارادیک جهت لاغری و در برخی موارد اهداف درمانی مانند کاهش درد و تورم ناشی از ورزش نامناسب خود با مدالیته های کاهش درد
٤- انجام ماساژ های درمانی و تبلیغات درمان انواع بیماری های اسکلتی- عضلانی  با ماساژ در مراکز ماساژ ورزشی و بسیاری از استخرها ( همانطور که مستحضرید سازمان ورزش و جوانان مجوزی به عنوان مراکز ماساژ ورزشی صادر میکند که در این آیین نامه هر گونه ورود به حیطه درمان و ماساژ درمانی را منع کرده و حتما بایستی تحت نظر مسئول فنی پزشک یا فیزیوتراپیست فعالیت داشته باشد)
٥-استفاده از تجهیزات و مدالیته های فیزیوتراپی در مراکز تزریقات و پانسمان
٦-ورود وسیع فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی مانند رشته حرکات اصلاحی و فيزیولوژی ورزشی به امر درمان و خصوصا تداخل با رشته فیزیوتراپی به استحضار میرساند این گروه با اخذ مجوز باشگاه آمادگی جسمانی و ایروبیک از سازمان ورزش و جوانان در همان مکان تابلو کلینیک حرکات اصلاحی نصب شده و با انجام تبلیغات وسیع در حیطه درمان و گاها هماهنگی با برخی متخصصین اقدام به جذب و ویزیت و درمان بیماران مینمایند. متخلفین این گروه بعضا برای جلب اطمینان و بیماران خود را فیزیوتراپیست نیز معرفی می نمایند.
٧-استفاده از مدالیته های الکتروتراپی توسط دانش آموختگان تغدیه تحت عنوان  دادن وزن
 
با توجه به فراگیر شدن این قبیل تخلفات در شهرهای مختلف کشور، انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان نماد پویایی علمی و نماد اقتدار رشته فیزیوتراپی منتظر پاسخ عاجل جهت برخورد با این گونه تداخلات در مراجع قانونی می باشد.
 
دکتر محمد علی محسنی بندپی
رئیس انجمن فيزیوتراپی ایران
منبع:انجمن فیزیوتراپی ایران

آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران برای همکاری با آموزش و پرورش جهت ارتقای سلامت

 

اعلام آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران برای همکاری با آموزش و پرورش جهت ارتقای سلامتی نسل آینده

 دکتر " محمدعلی محسنی بندپی " به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران می تواند در زمینه  آگاهی رسانی کارشناسان بهداشتی این مراکز و سپس شناسایی اختلالات ستون فقرات در افراد زیرمجموعه  آنان و اقدامات درمانی و توانبخشی ، و همچنین توصیه های پیشگیری برای ادامه اشتغال همراه با سلامتی برای آنان ، همکاری کند.

همه گروههای سنی به نوعی به اختلالات ستون فقرات مبتلا هستند

   رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران و عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین گفت : برغم تحقیقات گسترده ای که در داخل و خارج از کشور در خصوص اختلالات ستون فقرات ، انحرافات ستون فقرات ، دردهای این ناحیه ، شناخت عوامل زمینه ساز این مشکلات انجام شده ، اما متاسفانه جامعه از این نظر ایمن نیست و همه گروههای سنی بنوعی درگیر اختلالات ستون فقرات هستند.

   وی افزود: از کودکان تا سنین بالا و در تمامی مشاغل ، از دانش آموز تا جراحان ارتوپدی و ... و حتی خانم های خانه دار ، همه به نوعی از اختلالات ستون فقرات و دردهای ناشی از آن رنج می برند.

پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را باید از دوران کودکی آغاز کرد

    دکتر محسنی بندپی با تاکید بر اینکه باید پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را نیز مانند بسیاری از بیماریها و مشکلات جسمی و روانی ، از دوران کودکی آغاز کرد، گفت: اگر پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را از کودکی آغاز کنیم ، سلامتی جامعه را تا 50 سال در این خصوص ، بیمه کرده ایم.

   وی افزود: آگاهی کارشناسان بهداشتی ، دانش آموزان در مقاطع مختلف و خانواده ها نسبت به عوامل زمینه ساز اختلالات ستون فقرات ، چگونگی پیشگیری از این عوامل و راههای درمان در افراد مبتلا به این اختلالات، بسیار در سلامتی نسل فعلی و نسل آینده موثر است که انجمن فیزیوتراپی ایران می تواند در این زمینه همکاری داشته باشد.

   رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به فعالیت هفت هزار فیزیوتراپیست  عضو این انجمن ، گفت: وجود این قشرمتخصص ، پتانسیل بسیار خوبی برای فعالیت های آموزشی ، تحقیقاتی و حتی غربالگری  در میان گروه خاصی از جامعه  و آگاهی رسانی به کارشناسان بهداشتی در مدارس و مراکز صنعتی و تجاری ، خانواده ها و جامعه هدف در هر بخش است.

جهت گیری تحقیقات ، باید به سمت رفع نیاز جامعه باشد

   این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین با تاکید بر اینکه جهت گیری تحقیقات باید به سمت رفع نیاز جامعه باشد ، افزود: تحقیقات ، باید از آزمایشگاه به جامعه برسد و نتایج آن به کاهش درد و آلام مردم بیانجامد.

   وی به سطح بسیار خوب تحقیقات محققان ایرانی در زمینه اختلالات ستون فقرات ، بلحاظ کمی و کیفی ، و قابل رقابت با فعالیت پژوهشی دیگر کشورها در این زمینه، اشاره کرد و بر کاربردی کردن تحقیقات در جامعه  تاکید کرد.

   دکتر محسنی بندپی ، یکی از شاخص های پیشرفت جوامع را ارتباط بسیار نزدیک مراکز تحقیقاتی ، کلینیک ها و بیماران  ذکر کرد و اظهار داشت : همپوشانی فعالیت های این سه بخش منجر به تحول عظیمی در هر جامعه ای شده و نتایج این ارتباط و همکاری ، در نهایت به نفع  آن جامعه خواهد بود.

باید از تکنولوژی که یکی از عوامل بروز اختلالات ستون فقرات است ، در ارتقای سلامتی جامعه استفاده کنیم

   رییس انجمن فیزیوتراپی ایران یکی از عوامل بروز اختلالات ستون فقرات در میان کودکان و جوانان را استفاده زیاد از تکنولوژی روز همچون  تبلت ، تلفن همراه و کامپیوتر ذکر کرد و گفت : ما نمی توانیم کودکان و جوانان را از تکنولوژی و بهره برداری های درست و مناسب آن دور کنیم ، بلکه باید با استفاده از تکنولوژی ، بتوانیم مراقب سلامت فرزندانمان باشیم .

   وی افزود: کارشناسان ، خانواده ها ، مربیان ، سیاستگذاران ، برنامه ریزان و پزشکان و متخصصان ، باید نگاه جامعی به این مساله داشته باشند و با همکاری یکدیگر بتوانند نسلی پرنشاط و شاداب را پرورش دهند.

   وی در پایان این گفت وگو ، مجددا آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران برای همکاری با آموزش و پرورش ، گروههای صنعتی و مشاغل مختلف را جهت افزایش آگاهی و مراقبت از ستون فقرات اعلام کرد تا دانش آموزان ، کارگران در حرف مختلف  و کارمندان در رده های گوناگون ، بتوانند اشتغالی همراه با سلامتی و کمترین فشار به ستون فقرات داشته باشند.

   شایان ذکر است ، شانزدهمین سمینار و بازآموزی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات (با 10 امتیاز بازآموزی) طی دو روز دوم و سوم دی ماه برای ارائه 185 مقاله علمی از تازه ترین یافته های علم فیزیوتراپی در خصوص اختلالات ستون فقرات توسط اساتید و متخصصان ایرانی و خارجی ، در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است.
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع:انجمن فیزیوتراپی ایران

نظریه ساختن گرایی از دیدگاه های مختلف

 

نظریه ساختن گرایی

نظریه سازندگی یادگیری

نظریه ساخت گرایی

 

مبانی نظریه ی ساختن گرایی

نظریه پردازان یادگیری ساختن گرا درباره ی این که انسان ها چگونه نظام هایی را برای فهم معنی دار جهان و تجربیاتشان طرح ریزی می کنند، تحقیق و نظریه پردازی می کنند.

در مفهوم عام آن، اندیشه های نظریه پردازان و محققان تعلیم و تربیت، از جمله دیویی، ژان پیاژه، ویگوتسکی، برونر، کلی، گلاسر فلد، ماچورانا و... بر توسعه ی انواع متفاوت ساختن گرایی فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته است.

این مقاله، به بررسی اجمالی این نظریات روان شناختی و مقایسه ی دیدگاه های آن ها می پردازد.

مقدمه

فلسفه ی زیر بنای نظریه ی یادگیری ساختن گرایی با نظریه های رفتاری و پردازش اطلاعات، متفاوت است.

 

عینیت گرایی که فلسفه ی زیر بنایی نظریات پیشین یادگیری است، دانش و حقیقت را خارج از ذهن تصور می کند و ماهیت آن را عینی به شمار می آورد.

 

نظریه ساختن گرایی

برای مثال، در جلسه ای از کلاس درسی، به یادگیرندگان مسائلی درباره ی جهان پیرامون گفته می شود و از آن ها انتظار می رود تا نسخه ی عینی آن را بازگو کنند.

به نظر عینیت گرایان، از طریق کاربرد مناسب روش علمی و استدلال منطقی، رسیدن به یک توجیه صحیح و قطعی از واقعیت امکان پذیر می شود. این امر، یعنی بیان مسائلی درباره ی جهان که عیناً و مطلقاً درست است. عینیت گرایان معتقدند، ممکن است افراد بر اساس تجارب متفاوتشان از جهان، درک ها و اعتقادات متفاوتی داشته باشند، اما به نظر می رسد این اعتقادات متفاوت، حاصل تحریف عواطف، تعصبات و تمایلات باشد.

در فرایند آموزش، اعتقادات ذهنی که توسط عواطف، پیش داوری ها، تمایلات شخصی و ... تحریف شده است، به تدریج کنار گذاشته و بر واقعیت منطبق می شود.

طبق این فلسفه،

یادگیری مستلزم کسب اعتقادات درست درباره ی جهان خارج است.

ساختن گرایان وجود واقعیت و دانشی را که مستقل از یادگیرنده باشد، رد می کنند و از این اندیشه حمایت می کنند که

«دانشی مستقل از معنی نسبت داده شده به تجربه، که یادگیرندگان می سازند، وجود ندارد. دانش توسط یادگیرنده یا یادگیرندگان ساخته می شود.»

روان شناختی که به طور مختصر بررسی خواهیم کرد، بر این فرض فلسفی استوارند و نظراتی در خصوص چگونگی رسیدن به شناخت و یادگیری ارائه می کنند:

نظریه ی دیویی

یادگیرنده، تنها به وسیله ی دست و پنجه نرم کردن با شرایط مسئله ی موجود، جست و جو و کشف راه حل های خودش (نه جدا از دیگران، بلکه در ارتباط با معلم و کودکان دیگر) یاد می گیرد.

 

هر چند نظریه ی ویگوتسکی، به عنوان تأثیر گذارترین نظریه بر توسعه ی ساختن گرایی اجتماعی شناخته می شود، اما برخی از محققان معتقدند، ریشه ی ساختن گرایی اجتماعی در اعتقادات جان دیویی است.

دیویی معتقد بود، اساساً جنبه های روان شناختی و اجتماعی تعلیم و تربیت به یکدیگر وابسته است و تعلیم و تربیت حد وسط بین این دو، یا ترجیح یکی بر دیگری نیست. او وجود تعلیم و تربیت را به علت قدرتمند کردن فرد بر موقعیت های اجتماعی می دانست. وی معتقد بود، مدرسه اجتماعی است که به فراگیرندگان کمک می کند تا دانش خود را به صورت اجتماعی بسازند.

از نظر دیویی، تنها راه آگاهی فراگیرندگان از میراث فرهنگی شان، ساختن تجارب یادگیری است و زبان به عنوان وسیله ای واسط برای یادگیری، امکان تشریک مساعی افراد را فراهم می آورد. تلاش او برای لحاظ کردن بعد فردی (ذهنی) و بعد اجتماعی – فرهنگی ساخت دانش در اندیشه ی رابطه ی موجود زنده و محیط، آشکار می شود. دیویی روان شناسان معاصر خود را به خاطر بررسی فرد به طور مجزا از محیط اطرافش، مورد انتقاد قرار می داد.

از نظر دیویی، دانستن فرایند تثبیت و بازنمایی نیست، بلکه نوعی فرایند مداخله ای است. هم چنین، دانش به یک واقعیت خارجی مستقل معطوف نیست، بلکه همواره عمل در آن مشارکت دارد. از نظر دیویی، واقعیتی بدون تجربه وجود ندارد و واقعیتی که به وسیله ی تجربه متأثر نشود، موجود نیست. هر عملی (مانند عمل دانستن) واقعیتی جدید می آفریند. از نظر دیویی، دانش فقط از موقعیت هایی پیدا می شود که در آن یادگیرندگان باید آن را از تجارب معنی دار برداشت کنند.

نظریه ساختن گرایی

علاوه بر این، این موقعیت ها باید در یک زمینه ی اجتماعی مانند کلاس گنجانده شده باشد که در آن جا دانش آموزان بتوانند در دستکاری مواد شرکت کنند و بنابراین، اجتماع یادگیرندگانی شکل بگیرد که دانششان را با یکدیگر می سازند.

 

دانش آموزان با حفظ طوطی وار یاد نمی گیرند، آن ها فقط از طریق «فعالیت مستقیم» که به موجب آن فعالیت های عینی با نظری ممتزج می شوند، می آموزند. مضمون نظریه ی دیویی این است که دانش آموزان باید در فعالیت های معنی دار درگیر باشند و این موجب می شود، مفاهیمی را که سعی می کنند تا یاد بگیرند، به کار بندند.

 

نظریه ی ژان پیاژه

این روان شناس سوئیسی، پیشرو مطالعه ی رشد شناختی است. مشهورترین تحقیقات وی در خصوص کارکرد رشد شناختی در کودکان است.

نظرات پیاژه، اساس جنبش ساختن گرایی فردی است. و بر این فرض است که معنی در ذهن افراد، از طریق اکتشاف با تمرکز بر فرایند جذب و انطباق دانش ساخته می شود. معنی که دریافت می شود، چیزی جدا از تفسیر خود فرد نیست. تأکید آن ها بر تعاملات فرد با محیط (شامل موجودات اجتماعی دیگر) نیست.

یادگیری نوعی فرایند فعال ساخت دانش است، به جای این که اکتساب دانش باشد.

بنابراین، در چارچوب نظریه ی وی، اساس و شالوده ی یادگیری، اکتشاف است: فهمیدن، کشف کردن است، اگر می خواهیم افرادی بسازیم که مولد و خلاق و نه صرفاً باز گوینده ی مطالب باشند، چنین شرایطی باید فراهم شود. بنابراین، درک و فهم، به طور فردی و از طریق اکتشاف و درگیری فعال ساخته می شود.

نظریه ی برونر

به زعم برونر، یادگیری نوعی فرایند فعال است که به موجب آن دانش آموزان مفاهیم جدید را مبتنی بر مفاهیم کنونی می سازند. دانش آموزان اطلاعات را انتخاب می کنند، فرضیه ها را می سازند و به قصد ادغام تجارب جدید با ساخت های ذهنی موجودش، تصمیم گیری می کنند.

ساخت های شناختی است که معنی و سازمانی برای تجارب فراهم می کند و به یادگیرنده امکان می دهد تا پا را از مرز اطلاعات داده شده فراتر بگذارد.

 برای برونر، پرورش استقلال یادگیرنده از طریق ترغیب دانش آموز به کشف اصول جدید دلخواه خودش، در قلب آموزش اثر بخش و کارامد قرار دارد. علاوه بر این، برنامه ی درسی باید به شکلی مارپیچی سازمان دهی شود، به طوری که دانش آموزان بتوانند دانش جدید را روی آن چه که قبلاً فرا گرفته اند، بسازند.

به طور خلاصه، اصول مشمول نظریه ی برونر بدین قرار است:

  1. - آموزش باید با تجاربی متناسب باشد که دانش آموازن را راغب و قادر به یادگیری سازد (آمادگی).
  2. - آموزش باید به گونه ای سازماندهی شود که به سادگی بتواند توسط دانش آموز درک شود (سازمان دهی مارپیچی).
  3. - آموزش باید طوری طرح ریزی شود تا تخمین (پیش بینی) را تسهیل کند (فراتر رفتن از اطلاعات داده شده).

برونر، یادگیری را در فعالیت یادگیرنده معنا می کرد. خصوصاً بر نوعی یادگیری اکتشافی تأکید داشت که در آن یادگیرنده با پی بردن به مسئله، به بینش برسد. برونر تأکید داشت که مسائل یا سؤالاتی که موجب فرایند اکتشاف می شوند، باید از نظر فردی و اجتماعی مرتبط باشند.

بنابراین، در چارچوب نظریه ی برونر،

دانش در محتوا نیست، بلکه در فعالیت شخص در حوزه ی محتواست؛ یعنی پرداختن فعال یادگیرنده به مسائل یادگیری .

نظریه ی ویگوتسکی

نظریه ساختن گرایی

ویگوتسکی حامی مفهوم یادگیری به عنوان یک سازه اجتماعی است که توسط نظام نشانه ای زبان و از طریق تعامل اجتماعی امکان پذیر می شود.

به اعتقاد ویگوتسکی، کارکردهای عالی ذهنی در وهله ی نخست میان روانی (گروهی) هستند و ریشه های آن ها میان افراد است. این کارکردها بعد به وسیله ی مکانیزه شدن،به یک سطح درون روانی (فردی) کشانده می شود که توسط فرایندهای ذهنی فرد انجام می گیرد و در نتیجه یادگیری صورت می پذیرد.

یعنی یادگیری ممکن است در وهله ی اول درون موقعیت های گروهی کوچک که پیش درامد فرایندهای درون روان شناختی هستند،تلقی شود. سپس به سطح درونی کشانده شود و درونی سازی و یادگیری صورت پذیرد».

بنابراین، در نظر ویگوتسکی،

دانش ذاتاً زمینه ای است و درون بافت های معنا دار رخ می دهد. رشد شناختی فرد از طریق ابزارها و نشانه ها، به ویژه زبان، واسطه می شود. دانش، اندیشه ها و نگرش ها و ارزش های فردی، از طریق تعامل با دیگران، به اشتراک گذاشته شده است.

 شناخت در ابتدا میان فردی است و بعد از طریق فرایند درونی سازی فردی می شود.

نظریه ی جورج کلی

ساختن گرایی شخصی، باعنوان روان شناسی ساخت شخصی (pcp) یا نظریه ی ساخت شخصی (pct) نیز مطرح شده است که پیشگام آن جورج کلی محسوب می شود. روان شناسی ساخت شخصی از استعاره ی «فرد دانشمند» به عنوان دانشمند شخصی استفاده می کند که دائماً سازه های خود را می آزماید.

هنگامی که مجموعه سازه های پیشین اقناع کننده نباشند، افراد آزادند تا خلاقانه ابعاد جدیدی از معنی را تدوین کنند. میزانی که جهان خارجی بر سازه های شخصی اثر می گذارد، در روان شناسی ساخت شخصی بسیار مورد توجه است. هم امکان پذیری و هم اعتبار سازه ها ارزشمند است.نظریه ساختن گرایی

نظریه پردازان ساخت شخصی، برای توصیف افرادی که تأکید فراوان بر سازه های نادرستشان در برابر بی اعتبار کردن شواهد می کنند، از مفهوم «خصومت» کلی استفاده می کنند.

 

به دیگر سخن، افراد متخاصم می کوشند تا بر جهان نیرو وارد کنند، تا جهان بر سازه های ترجیح مند آن ها منطبق شود ؛ به جای این که سازه های خود را برای انطباق بهتر بر جهان تغییر دهند.

 

در روان شناسی ساخت شخصی، عموماً خود، ساخته شده و نه پیدا شده (پی برده شده) تلقی می شود.

خود وجودی به وسیله ی تفسیر موفقیت آمیز خود، به وجود می آید.

غالباً، سازه های عمیقاً گنجانده شده و سازش ناپذیر خود، در اوایل زندگی و خصوصاً قبل از رشد زبان، تکوین می یابند و در مقابل خود تأملی و اصلاح، نفوذ ناپذیر می شوند. چون سازه ها بنیادی و اساسی اند،برای افراد، کار سخت و طاقت فرسایی است که این جنبه های خود را تفسیر مجدد کنند.

 

نظریه ی وان گلاسر فلد

ساختن گرایی افراطی وان گلاسر فلد بر توانایی انسان به منظور استفاده از درک هایی تأکید می کند که او خلق می کند تا در جهت یابی زندگی وی را هدایت کند؛ بدون توجه به این که این درک ها بر واقعیت خارجی منطبق می شود یا نه. این نظر، شدیداً اقتباس گرفته از نظریه ی تکامل داروین و نظریه ی رشد شناختی پیاژه است.

 

وان گلاسر فلد اصرار می کند که

ادراک انسان انطباقی است و در جهت کمک به گذران زندگی افراد گسترش و شکل پیدا می کند.

با وجود این، وان گلاسر فلد انطباق را از صحت و درستی متمایز می کند و می گوید، برای ساختن گرایان افراطی، انطباق به معنی منطبق شدن بر چیزهایی که در جهان خارجی وجود دارند، نیست، بلکه به معنی ارتقای تعادل در ارگانیسم است.

نظریه ساختن گرایی

به عبارتی، انطباق با الزامات تجربه شده و متناسب است. وان گلارسرفلد شناخت انسانی را به عنوان نوعی نظام بسته تلقی می کند. به نظر وی، افراد تنها هنگامی که ساخت هایشان از وقایع و رویدادها با شکست مواجه می شوند، قادر به دانستن می شوند و انسان ها هرگز قادر به دانستن حقیقت به هر شیوه ی عینی یا مستقیم نیستند. به عبارت دیگر،وان گلاسرفلد تأکید بر اعتبار درک انسان را با تأکید بر امکان پذیر بودن، جانشین می کند.

 

وان گلاسرفلد هرگز تجربه ی یک جهان خارجی یا این اعتقاد را که افراد می توانند هر نوع دست رسی هستی شناسانه ای به آن جهان داشته باشند، انکار نمی کند.

او می گوید: ساختن گرایی نمی گوید که جهان یا افراد دیگری وجود ندارد، ساختن گرایی صرفاً معتقد است که هم جهان و هم دیگران، الگوهایی هستند که ما خودمان آن ها را می سازیم.

نظریه ی ماچورانا

ماچورانا معتقد است، مسائل جدا از مشاهده کننده ای که آن ها را به زبان می آورد، وجود ندارد. آن ها در زبان خلق شده یا زاییده شده اند. چنین اظهاری، ماچورانا را حتی به نسبت برخی از افراد که در قلمرو افراطی ها محسوب می شوند، افراطی تر جلوه می دهد.

 

نظریه ساختن گرایی

در کار ماچورانا، واژه ی  «outopoiesis» اساسی است. مفهومی از ارگانیسم که بر حسب تعریف، نظام های خود زاییده و خودکفایی هستند. ماچورانا این موضع را جبرگرایی ساخت می نامد.

 

این دیدگاه بر این فرض است که هر تغییری و همه ی تغییرات در ارگانیسم، توسط ساخت هایشان انجام می گیرند.

هم چون وان گلاسرفلد، ماچورانا نیز نظام های موجود زنده را از نظر شناختی، نظام هایی بسته تلقی می کند.

هنگامی که نظام های زنده تفکر می کنند، نقشه و طرح یک جهان را طرح ریزی می کنند. آن ها صرفاً پاسخ هایی را که از نظر ساختی خودشان تعیین کرده اند، تجربه و پردازش می کنند. ویژگی های محیط خارجی (یا درونی) با موجب شدن تغییرات در پویایی ساختاری موجود زنده، به تعدیل رسانده می شود. با وجود این،

محیط هرگز به طور مستقیم، سیستم را درباره ی این که چگونه رفتار کند، آموزش نمی دهد.

بر اساس تفاوت بین ساخت ها، ارگانیسم های خاص، به طور منحصر به فردی، به یک نوع محرک محیطی خاص حساس اند و نسبت به یک نوع محرک محیطی خاص، به طور جمعی غیر پاسخ گو هستند.

یک نظام بسته، هرگز به تعامل مستقیم با واقعیت نمی پردازد. آن چه در «بیرون» قرار دارد، به هیچ وجه «در درون» نیست.

رشد آموزش - گردآوری : شکوفه باصری

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی

لیست وبلاگ های رسمی من

ویدیوها در آپارات

اثرات ورزش بر افسردگی


ورزش، افسردگی را درمان می کند 

جسم و روح انسان دو بعد کاملا به هم پیوسته هستند که تاثیرات مستقیمی بر یکدیگر دارند. برخی بیماری‌های روحی مشکلات جسمی را با خود به همراه می‌آورد که درمان آن منوط به سلامت دیگری است و برعکس.

شیوع بیماری افسردگی در جهان و به‌طور اخص در ایران از مسایل مهم و قابل بررسی است که عدم توجه به آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.
افسردگی به عنوان یک بیماری روانی، می تواند تأثیرات عمیقی در خلق و خو، میزان فعالیت حرکتی بدن، رفتار خودآزارانه، اختلالات شناختی، فیزیولوژی و بی نظمی های مربوط به زمان خواب را به دنبال داشته باشد.


یکی از موثرترین روش‌هایی که متخصصین در درمان بیماری‌های روحی از قبیل افسردگی و اضطراب توصیه می‌کنند ورزش درمانی است.


مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش مي‌کنند، بلکه مهم اينست که به‌طور منظم روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند. مردم به این باور رسیده‌اند که ورزش کردن براي مقابله با بيماري‌هاي جسمي يک روش بسيار مناسب و سودمند است. اما زمان آن رسیده است که این باور را در رابطه با بیماری‌های روحی نیز داشته باشند.


تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که تمرينات بدني باعث افزايش توانایي‌هاي مغز می‌شود و این روند درمان را بسیار سریع می‌کند. البته به بيماراني که از افسردگي شديد رنج ميبرند توصيه نمي‌شود که استفاده از داروهاي خود را متوقف کرده و تنها به ورزش کردن اکتفا کنند، اما تاثير ورزش بر آنها بسيار زياد خواهد بود و اگر اين بيماران هر روز تمرينات بدني خود را به صورت منظم و هدفدار انجام دهند شانس بهبودي براي آنان قابل ملاحظه است.

در مقاله‌اي که در وب سايت انجمن روانشناسي آمريکا آمده اشاره شده است که تمرينات بدني مداوم و روزمره تاثير بسياري در معالجه افسردگي افراد دارد. در حقيقت به پزشکان روانشناس توصيه شده که ورزش را در برنامه معالجات بيماران خود گنجانده و براي آن ارزش ويژه‌اي قایل شوند. در يکي از جالب‌ترين تحقيقات کلينيکي مشخص شده است که ورزش نه تنها در معالجه افسردگي بسيار موثر است، بلکه نقش بسزایي در جلوگيري از بازگشت اين بيماري دارد و با توقف انجام حرکات ورزشي خطر بروز علایم اضطراب و افسردگي افزايش چشمگيري خواهد داشت. به گفته يکي از روانشناسان مرکز روانشناسي آمريکا، مهم نيست که افراد افسرده به چه ميزان ورزش مي‌کنند، بلکه مهم اين است که به طور مرتب روزانه وقتي را براي اين امر اختصاص دهند.


به عقيده متخصصان این امر، ورزش باعث شادي و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس مي‌شود. زيرا افراد افسرده يا اعتماد به نفس ندارند و يا ميزانش در آنان بسيار پايين است. ورزش احساس رضايت باطني شخص را بالا برده و فرد حس مي‌کند که به موفقيت‌هايي دست پیدا کرده است.


 نکته مهمی که بايد در نظر گرفت اين است که چون افراد افسرده بايد انرژي کافي براي مقابله با علایم افسردگي داشته باشند، بنابراين در انجام فعاليت‌هاي ورزشي نبايد زياده‌روي کنند و ورزش باید در حد اعتدال و بسیار سنجیده انجام شود. براي موفقيت در اين زمينه بيماران بايد قدم‌هاي آهسته بردارند. ورزش در صورتي براي سلامت روان موثر است که درست انجام شود.  


اگر در نظر بگيريم که 20 درصد از مردم دنيا داراي درجات مختلفي از افسردگي باشند و از اين بيماري رنج مي‌برند و 50 در صد از مردم اساسا ورزش نمي‌کنند، بنابراين اغلب افراد افسرده يکي از موثرترين روش‌هاي مقابله با افسردگي را از دست مي‌دهند. از سوی دیگر ورزش را می‌توان یکی از ارزانترین راه‌های مقابله با افسردگی دانست. در ورزش‌های توصیه شده جهت درمان‌های روحی، نیازی به شرکت در کلاس‌های گران قیمت ورزشی، خرید وسایل گران و یا استفاده ملزم از باشگاه نیست. این ورزش‌ها می‌تواند در قالب پیاده‌روی‌های روزانه و منظم و همچنین نرمش‌های ملایم به بهترین شکل بیماری را درمان کند.


 همچنین انجام حرکات ورزشی در طول دوره درمان، می‌تواند میزان استفاده از داروهای ضد افسردگی را کاهش دهد و روند درمان را تسریع کند. در یکی از جالب‌ترین تحقیقات کلینیکی مشخص شده که ورزش، نه تنها در درمان افسردگی بسیار مؤثر است، بلکه در جلوگیری از بازگشت این بیماری نقش به سزایی دارد و با توقف حرکات ورزشی، خطر پیدایش نشانه‌های اضطراب و افسردگی افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. بنابراین لازم است که با شروع ورزش و ورزش درمانی، این کار همچنان ادامه داده شود.

منبع:روزنامه شرق

مطالب مرتبط

 مقالات ورزش و تغذیه (شامل موضوعات تحرک و فعالیت بدنی،تغذیه صحیح،چاقی،اضافه وزن،کنترل وزن و غیروه)

مقالات قلب و عروق (شامل مفاهیم، اختلالات و مقاله های آموزشی)

لیست وبلاگ های رسمی من

ویدیوها در آپارات